ONLINE JEGYVÁSÁRLÁS

Jurányi Latte

2020.02.11.

RADNAI MÁRK

A Füge Produkció, a TITÁNium Színházi Projekt és a 011 Alkotócsoport mutatta be február 8-án Radnai Márk rendezésében a román szerzőnő, Gianina Carbunariu Mady Baby című drámáját Bán Bálint, Hartai Petra és Mózes András szereplésével. A produkció az V. TITÁNium Színházi Projekt Jurányi-díjas előadása. A rendezővel még a bemutató előtt beszélgettünk a darab aktualitásáról.

Mi fogott meg a Mady Babyben, amikor felkértek rendezőnek?
Elsődlegesen az, hogy színházat csináljak velük, az csak másodlagos volt, hogy mit választanak. De miután elolvastam a darabot, örültem, mert olyan problémával foglalkozik, ami szinte napi szinten szembejön: az elmúlt hetekben több családon belüli erőszak áldozatairól olvashattunk híreket, börtönviselt ember támadott, több nő lelte halálát erőszakos bűncselekmények következtében. A prostitúció vagy az arra való kényszerítés is állandó probléma, csak Szicílián több mint ezer román prostituált van, de hogy ne menjünk messzire, Ausztriában, Németországban, Svájcban is rengeteg magyar lány dolgozik a testét árulva. Elég kíméletlen a darab. Már három éve nem rendeztem színházban, szerettem volna olyasmivel visszatérni, ami fajsúlyos, örülök, hogy Bán Bálintnak, aki a darabot választotta, ilyen jó ízlése van.

Mesélj egy kicsit a történetről!
Három román fiatalról szól, akik Dublinba, Írországba mennek szerencsét próbálni, összefonódik az életük, a lányt előbb-utóbb prostitúcióra kényszerítik, abból élnek, kommunaszerűen kezdenek működni, a lányt tárgyként használják, majd pornóra kényszerítik. A kilátástalanság, a perspektívák nélküli életük agresszióba csap át. A reményvesztett, otthonról elmenekülő generáció kíméletlen szembesülése a nyugat közönyével, az integráció teljes hiányával. A történet azért fontos és érdekes, mert az összes stációját megismerhetjük annak a lelki folyamatnak, ahol egy iskolás lányból hónapok leforgása alatt profi prostituált válik. Mik azok a naiv tévképzetek és azok a rossz döntések, amik idáig vezetnek? Nem kell messzire menni, hogy a saját környezetünkben találjunk hasonló történeteket.

Mire szeretnétek helyezni a hangsúlyt?
A lányra. Hogy a lány milyen kisebb-nagyobb döntéseken keresztül jut el oda, ahonnan már visszafordíthatatlan, az ellene irányuló erőszak már megfékezhetetlen, akár fizikai, akár szellemi úton. Ennek a folyamatnak a bemutatása volt az elsődleges célunk, és azt hiszem ezt a célt el is érjük.

Benned felmerült valaha, hogy külföldön vállalj munkát?
Felmerült, de addig, amíg van mit csinálni, amíg a saját fejlődésemhez szükséges feladatok megtalálnak, nem tervezek elmenni.

Hogy illeszkedik ez a darab a 011 Alkotócsoport repertoárjába?
A Párnaember egy sorozatgyilkosról, a Droszt taxisofőrökről, a Meanwhile in Kansas kábítószerfüggőségről, a Mady Baby pedig a prostitúcióról szól, tehát tematikában abszolút illik a sorba, ha a társadalmi problémákra való reflektálás önmagában jelenthet koncepciót. Nyilván valamilyen módon minden előadásnak a problémákról kell szólnia.

A 011 Alkotócsoport előadásai a fiataloknak szólnak. Így van ez a Mady Baby esetében is? Kiknek ajánlod?
16 éven felülieknek szánjuk. Pont annak a korosztálynak szól, aki ezzel a helyzettel találkozhat. Leginkább annak ajánlom, aki szeret úgy színházba járni, hogy nem ismeri előre a történetet, aki szereti a filmszerű színházat, a hatásokat, zenei effekteket, atmoszférákat, a film és a színház kapcsolatát, a vizualitást, a felkavaró színészi játékot, annak izgalmas előadás lesz. Aki pusztán a felhőtlen szórakozást keresi, annak kevésbé. Én nagyon élvezem az ilyen fajta színházat.

Bordás Katinka
portré: Trokán Nóra
előadásfotók: Juhász Éva