hu 1027 Budapest, Jurányi u. 1. juranyititkarsag@gmail.com juranyijegy@gmail.com +3670/777 2533

Hírek

Ördög Tamás

A Dollár Papa Gyermekei (DPGY) előadásaihoz Kiss-Végh Emőkével folyamatosan hívtok vendégművészeket, például Urbanovits Krisztinát, Sárosdi Lillát. Hogyan jött a közös munka ötlete a Tünet Együttessel?

Szabó Réka keresett meg, hogy agyaljunk, mit és hogyan tudnánk közösen csinálni. Már több előadásunkat látta és azt érezte, hogy érdekes fúzió lehetne. Én is gondoltam már rá, hogy szívesen dolgoznék táncosokkal, nyitnék a test felé, szóval jó ajánlat és nagy kihívás volt.

Ördög Tamás

Tavaly mutattátok be a Család trilógiátok utolsó részét, a Tünet Együttessel közös, Négy fal között – avagy zárt ajtók, tárt lábak című előadásotok – ami szeptember 30-ától lesz látható a Jurányiban – újra egy család életébe nyújt majd betekintést. Mi az, ami miatt a családi közeg ennyire izgalmas terepet tud nyújtani neked, mint rendezőnek?

Tudom, ez nálam be van ragadva és alapvetően mindig ide lyukadok ki. Talán nem is a család a fontos, hanem az a mikroközösség, amit a család jelent. Másrészt egyszerre nagyon ismerős és nagyon egyedi tud lenni, kimeríthetetlen téma. És nézőként is ez érdekel: belesni, meglesni. Az egész trilógia tulajdonképpen erről szól és egyfajta út: Szerelem, Otthon, Gyermek. Azt vizsgálja, hogyan lehet, hogyan tudunk együtt élni. Milyen lehet a viszonyunk a saját anyánkkal és milyen lehet az anyánk viszonya velünk. És mindenkinek megvan a maga igazsága. Engem ez izgat, hogy hogyan tudok megérteni vagy akár empátiát érezni egy szörnyeteg iránt. Akár a színpadon, akár az életben. Csak ott sokkal nehezebb, sajnos.

A szokásostól eltérően a Négy fal között alapjául nem egy dráma, hanem Dr. Fritz Kahn A szerelem iskolája című műve szolgált alapul. Hogyan született meg most az előadás szövegkönyve, mennyiben volt a munkafolyamatra hatással, hogy most nem drámát dolgoztatok fel, illetve, hogy táncosokkal dolgoztatok?

Most teljesen máshogy dolgoztam, mint szoktam. A próbafolyamat is sokkal hosszabb volt, nem volt egy dráma, történet. Sokkal nagyobb szabadságom volt és ezt nagyon élveztem. Az egész munka kiindulópontja A szerelem iskolája volt. Viszont ebben a könyvben nincs dráma, csak tanácsok, én pedig a drámát kerestem. Így jött a család, így hoztunk létre egy családot. Az előadásban amúgy színészek és táncosok vegyesen játszanak, az ő improvizációikat rögzítettük és fejlesztettük tovább. Így íródott meg tulajdonképpen egy új darab.

A Tünet Együttesről lévén szó, hogyan fog teret kapni az előadásban a tánc?

Engem inkább a test érdekelt a Tünetből. Az, hogy hogyan tud egy táncos sokkal többet mondani a testével, némán. Csak jelen lenni. A táncosokat pedig érthető módon pont az érdekelte velem kapcsolatban jobban, hogy hogyan tud megszólalni és nem csak jelen lenni. De ahogy mondtam is, színészek is lesznek, éppen azért nem akartam táncelőadást rendezni, azt nem is tudok, nem értek hozzá. Olyan előadást szerettem volna, ahol az erős jelenlétre tudok építeni. A nézők pedig itt is borzasztóan közel fognak ülni. Ha úgy tetszik, az előadók szájában. Itt sok titok biztos nem marad majd, de ez nem csak a játszóknak nagy kihívás, hanem a nézőknek is. Kell hozzá bizalom, mint egy ketrec nélküli állatkert, teszteljük, hogy ki meddig mer elmenni. Remélem, hogy a mi részünkről nem lesz félelem. Ezen dolgozunk.

A szerelem iskolája ihlette az előadást, vagy a téma volt előbb és ahhoz kerestél egy kiindulási alapot? Milyen kérdéseket fog körüljárni az előadás?

A könyv volt meg előbb, tavaly nyáron akadt véletlenül a kezembe és teljesen letaglózott. De ez is inkább csak inspiráció, az előadás teljes mértékig a mi szüleményünk. Kicsit csúnya, kicsit bumfordi, de mi csak szeretni tudjuk.

Antal Klaudia